סקירת האוצר – בחודש אוקטובר ירידה של 9% במכירת דירות

במהלך חודש אוקטובר נמכרו כ – 6,200 דירות, מתוכן כ-500 במסגרת תכנית מחיר למשתכן. עוד בסקירה  - נראה כי פתיחת ההגרלות של מחיר למשתכן גם למשתתפי סדרה ב' מייאש את משתתפי סדרה א' והם חוזרים לרכוש דירות במחירי שוק.

הבוקר פירסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, את הסקירה של ענף הנדל"ן על חודש אוקטובר 2017.

 

במהלך חודש זה נמכרו כ – 6,200 דירות - ירידה נוספת של 9% במספר הדירות שנמכרו בהשוואה לחודש הקודם. כ – 500 דירות מתוך כלל הדירות, נמכרו במסגרת מחיר למשתכן.

 

השנה במהלך חודש אוקטובר חל חג הסוכות בלבד, בהשוואה לחודש אוקטובר בשנה שעברה אשר חלו בו כל חגי תשרי, נראה גידול של כ – 25% במספר העסקאות.

 

השנה במהלך חודשים ספטמבר – אוקטובר נרכשו 12,100 דירות במחירי שוק (כלומר – לא כולל עסקאות של מחיר למשתכן), נתון המראה ירידה של כ – 13% בהשוואה לשנה שעברה.

 

 מקור: משרד האוצר

 

 

מכירת דירות חדשות באוקטובר

במהלך חודש אוקטובר השנה נרכשו כ- 1,900 דירות חדשות, מתוכן כ – 1,400 נרכשו מחוץ לתוכנית מחיר למשתכן (כלומר במחירי שוק). בהשוואה לחודש ספטמבר מדובר על ירידה של כ – 6%, ובהשוואה לאוקטובר הקודם מדובר על גידול של כ- 24%.

 

אזור ת"א מוביל עם עלייה של כ – 72% את הגידול במכירת דירות חדשות במחיר שוק שלא במסגרת מחיר למשתכן, בהשוואה לחודש אוקטובר הקודם.

 

במקום השני  - ירושלים עם עלייה של 50%, מנגד אזור ב"ש רשם ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו בו. ההשערה במשרד האוצר לכך היא שמספר הדירות שהועמדו להגרלה במסגרת ההגרלה של מחיר למשתכן בבאר שבע היה גבוה ממספר הנרשמים.

 

  

הקבלנים עם תזרים מזומנים נמוך יותר

גם בתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירות של דירות חדשות נרשמה ירידה של כ – 14% בהשוואה לחודש ספטמבר ועמד על 3 מיליארד שקל בלבד. אך בהשוואה לחודש המקביל אשתקד מדובר בעלייה של 33%, על רקע הגידול במכירה של דירות באזור ת"א ופרויקט חדש שמשווק ברמת השרון.

 

 

גם המשקיעים ממשיכים לשקוע

גם רכישות המשקיעים מוסיפות לרדת והסתכמו בפחות מ-1,000 דירות במהלך חודש אוקטובר. ירידה של כ – 18% בהשוואה לחודש ספטמבר. דבר שהוביל את משקל המשקיעים בשוק ל – 16% בלבד.

 

בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה, על פי הסקירה באזור ת"א נרשמה עלייה של כ – 14% ברכישות של משקיעים, אך מדובר על כ – 100 דירות בלבד, מתוכן 60 בעיר ת"א.

 

מנגד באזור המרכז רכישות המשקיעים המשיכו לרדת בשיעור של כ – 33% בהשוואה לאוקטובר הקודם, והסתכמו בכ – 70 דירות בלבד, שזו הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת העשור הקודם.

 

בהשוואה לחודש ספטמבר, ירדו רכישות המשקיעים ב – 17%.

  

 

בקרב משפרי הדיור יש ציפייה לירידה של מחירים

במהלך חודש אוקטובר הסתכמו הרכישות  של משפרי דיור בכ – 2,100 דירות בלבד – ירידה של כ -16% בהשוואה לחודש הקודם.

 

קרוב לשני שליש ממשפרי דיור שמכרו דירה יחידה במהלך חודש אוקטובר, טרם רכשו דירה חלופית, בתחילת השנה הנוכחית עמד שיעור זה על שליש בלבד. באוצר מייחסים נתון גבוה זה של משפרי דיור שמכרו את דירתם וטרם רכשו דירה חלופית לציפייה לירידת מחירים.

 

 

מתייאשים ממחיר למשתכן

במהלך חודש אוקטובר רכישות של דירה ראשונה בקרב זוגות צעירים הסתכמו בכ – 2,600 דירות, לאחר ניכוי הרכישות שבוצעו במסגרת מחיר למשתכן. זוהי ירידה מתונה של כ – 3% בהשוואה לחודש ספטמבר, והשוואה לאוקטובר אשתקד מדובר העלייה של כ – 39%. באוצר מופתעים מנתון זה ומשערים כי הסיבה לכך היא הפתיחה של ההגרלה הגדולה גם לזכאי סדרה ב'.

 

מהנתונים נראה כי מספר זעום של זכאי סדרה ב' רכשו דירה במהלך חודש אוקטובר ואילו אחוז גדול מרוכשי הדירות בחודש זה היו זוגות צעירים, זכאים מסדרה א' שייתכן והבינו כי ברגע שההגרלה נפתחה גם לזכאי סדרה ב' פחתו הסיכויים שלהם לזכות והחליטו לרכוש דירה בשוק החופשי.

 

25% מהרוכשים דירה ראשונה במחירי שוק הם באזור תל אביב. שכר מוצע של זוגות אלו גבוה באופן יחסי לזוגות צעירים ועומד על כ – 18 אלף שקל למשק בית. רוב הדירות החדשות שנרכשו הן דירות באזורים שאין בהם פרויקטים במסגרת תכנית למשתכן, מלבד ראש העין בה נראית ירידת מחירים.

 

גם בבאר שבע ניתן לראות גידול ברכישות של זוגות צעירים, נתון המפתיע את האוצר בשל עודף הדירות שנותרו במסגרת ההגרלות של מחיר למשתכן בעיר. כ -7% מהרכישות שנרשמו בעיר באר שבע נעשו ע"י זכאים מסדרה ב', אשר הסתפקו ברכישה של דירה יד שניה.